Top
GP Marked / Blogg  / 3-punkts sjekkliste: Slik pusser du opp profilen din på LinkedIn

3-punkts sjekkliste: Slik pusser du opp profilen din på LinkedIn

LinkedIn er i vinden. Vi snakker ikke liten bris – men heller sterk kuling.
På plattformen som lenge har vært en arena hvor du som regel kun så innhold publisert fra toppen av næringslivet eller fra bedriftskontoer, ser vi nå et massivt innrykk av smarte, kompetente og reflekterte «vanlige folk».  Kurs i bruk av LinkedIn er høyst populære og flere gjør god business innen veiledning rundt bruk av plattformen som markedsførings- og kommunikasjonsverktøy.

Per februar 2024 har LinkedIn over én milliard brukere på verdensbasis, hvorav over 1.5 millioner av dem befinner seg i Norge. LinkedIn står for hele 50% av all SoMe-trafikk til B2B-nettsider og er plattformen hvor du møter flest beslutningstakere.

Det er også per dags dato en plattform med lite «ræl». Få brukere er aktive bidragsytere i form av innhold, mens de som er det, kommuniserer fornuftig og blir enkle å få øye på.

Dette posisjonerer LinkedIn som den viktigste digitale kanalen i næringslivet akkurat nå. Og skal du lykkes, finnes det flere hensyn å ta. Ett av dem, er oppbyggingen av din egen, personlige profil. Så, hvordan gjør du dét? Her er 3 tips for optimalisering av LinkedIn-profilen din:

 

1. Førsteinntrykk

Ved oppstart fungerte LinkedIn-profilen som en digital CV. Det var et sted du kunne ramse opp hva du hadde gjort i løpet av livet, lene deg tilbake og krysse fingrene for at en rekrutterer eller HR-person snublet over deg i søken etter nye ansatte. I dag har plattformen slett ikke samme funksjon.

LinkedIn har utviklet seg til å bli et digitalt mingle-event, og profilen er ditt visittkort. Ditt profesjonelle ansikt utad.

Sjekkliste:

  • Legg opp et forsidebilde, gjerne ett som sier noe om deg, dine interesser eller hvor du jobber.
  • Velg et profilbilde som viser ansiktet ditt. Husk at ansikt er den beste gjenkjennelseseffekten din, og at bildene blir små på telefon. Pass på at ansiktet dekker en så stor flate av profilbildet som mulig. Sett profilbildet til «offentlig» (dette kan du enkelt velge der du endrer bildet).
  • Under navnet ditt, vil du gjerne ha en beskrivende tittel. Fra gammelt av har de fleste bare skrevet inn stillingstittelen sin, men vi vil ta det litt lenger. Fortell (1) hva du gjør i jobben din, (2) hva du jobber som og (3) hvilken bedrift som er heldig nok til å ha deg som ansatt.

 

2. Utvidet presentasjon

Nå er vi nede på «om»-delen. Du vet, der du skrev inn en oppsummering av CVen og et par setninger om at du er positiv, effektiv, har stor arbeidskapasitet og førerkort klasse B da du opprettet profilen din.

Det artige med LinkedIn, er at CVen ligger rett under «om»-delen, så du trenger ikke å ramse opp her. Den som leter, vil finne! Bruk heller plassen på å selge deg inn. Igjen, husk at du er på et mingle-event.

Sjekkliste:

  • Forklare hva målet for arbeidet ditt er. Hvilken verdi prøver du å skape for andre?
  • Gi oss en god forklaring på hvorfor du brenner for faget! Ingenting er så tillitsvekkende og inspirerende som en person som virkelig tror på det de holder på med.
  • Og sist men ikke minst, legg til en avslutning som folk husker! Kanskje en liten fun fact om deg selv?

 

3. Kontaktinformasjon

Når du først skal flashe et digitalt visittkort, pass nå på at kontaktinformasjonen er riktig. Mange har laget brukeren sin med en privat e-postadresse fra 90-/begynnelsen av 2000-tallet.
Hvordan slike e-postadresser hadde en tendens til å se ut – vel, de som vet de vet.

Sjekkliste:

  • Oppdater kontaktinformasjonen din med riktig telefonnummer og e-postadressen du bruker på jobben. Legg gjerne også til nettstedet til arbeidsplassen din.
  • Rediger den offentlige URLen til profilen din i samme slengen, slik at de som leter etter kontaktinformasjonen din enkelt kan finne deg ved søk på navn (også utenfor LinkedIn, f.ek.s via Google søk).

 

Vi er flere i GP-Gruppen som poster jevnlig på LinkedIn om ting som opptar oss. Følg oss gjerne på GP-Gruppen for å se hva våre ansatte skriver.