Top
GP Marked / Blogg  / Effektiv markedsføring på LinkedIn med Fredrik Fornes: Våre key takeaways
Fredrik Fornes

Effektiv markedsføring på LinkedIn med Fredrik Fornes: Våre key takeaways

I 2020 bestemte Fredrik Fornes seg for å gi den plattformen han kunne minst om, en real sjanse. Noen minutter på LinkedIn hver dag, i 12 måneder. Fra null til hundre. Og resultatet lot ikke vente på seg!

I dag er han blant de absolutt største influenserne på LinkedIn, og reiser landet rundt for å dele informasjon rundt de vanligste feil og misforståelser ved bruk av plattformen – Informasjon som ærlig talt lett kunne gitt enhver LinkedIn-bruker både prestasjonsangst, pusteproblemer og dårlig nattesøvn.

Heldigvis er Fornes raus med tips og triks også. Det er håp for oss alle.

Vi tillater oss å dele noen av våre key takeaways fra en av Fornes’ workshops:

 

Hvordan vokse på LinkedIn – Skjulte sannheter

1. De fleste driver markedsføring på LinkedIn feil

Vi publiserer fra bedriftens LinkedIn-side. Vi snakker om produkter og selskapsnavn, og lenker til nettstedet vårt. Vi deler posten videre på vår private profil.

Vi gir kanskje en tommel opp hvis vi er helt gærne.

Det de fleste ikke vet eller tenker på, er at LinkedIn premierer:

  • Poster fra personlige profiler heller enn bedriftssider
  • Poster uten eksterne lenker
  • Originalt innhold, ikke delt innhold
  • Engasjement i form av interaksjon mellom mennesker
    (kommentarer og meldinger, ikke likes)

 

For å lese mer om hvordan du best når gjennom med bedrifts-innhold, anbefaler vi Fredrik sin artikkel De tre LinkedIn-tabbene alle norske bedrifter gjør.

 

2. Markedsføring på LinkedIn trenger ikke være dyrt

LinkedIn er en plattform med svimlende 810 millioner medlemmer. Når det er sagt, er det bare 10 prosent som publiserer innhold og er strategisk aktive brukere. Stort publikum fordelt på få opptredener der, altså – Som betyr at innholdet ditt enkelt kan nå frem til de aller fleste.

Å drive betalt annonsering på LinkedIn er ikke den rimeligste markedsføringsaktiviteten. Annonsene koster en del, og får sjelden like gode resultater som ved bruk av samme budsjett på f.eks. Facebook. LinkedIn er for brukerne først og fremst en profesjonell nettverksplattform, og det kan tenkes at ren reklame ikke biter like lett på mottakerne her som på andre, mer rene underholdningskanaler.

Til sammenligning kan en riktig oppsatt organisk (ikke-betalt) post på LinkedIn i teorien nå både første- andre- og tredjegradsnettverket ditt. Skal vi regne kostnad per visning (CPV) i kroner og øre, er det en potensiell markedsføringsverdi på over 1.500.000kr!

 

3. Profilen din er ikke for deg som privatperson, men for deg som fagperson

Det er en grunn til at LinkedIn ikke overøses med bilder av familieturer og hva Nina hadde til middag i går. LinkedIn er en sosial business-plattform, originalt et sted å legge ut CVen sin på. Brukerne vil fremstå profesjonelt. Bruke LinkedIn som digitalt visittkort.

Det mange av oss derimot ikke helt har fått teken på, er hva som bør stå på visittkortet. Vi er livredde for å virkelig fronte hva vi jobber med, eller hva vi kan og mener om faget vårt. Å selge inn tjenestene til bedriften vår via LinkedIn er «no-go» for de fleste. Hvorfor det? Er det ikke derfor en pleier å dele ut visittkort?

Ved å publisere originalt og godt faglig innhold fra egen profil, engasjere deg i andres kommentarfelt og sette opp kontoen din slik at både bedriften din og kompetansen din blir så synlig som mulig, gjør du både deg selv og arbeidsplassen din en kjempetjeneste.

Personlig bygger du sterkere relasjoner til dine kontakter, fremstår som profesjonell, engasjert og dyktig i jobben din og oppnår tillit hos de som følger med på deg og det du har å si. For bedriftens del er dette positivt fordi nye kunder vil strømme til for å få lov til å jobbe med deres dyktige ansatte, som de kjenner fra LinkedIn!

 

4. …Og profilen din er ikke så bra som du tror den er

Du har gått gjennom alle anbefalte trinn for å optimalisere profilen din, det er vel og bra, men har du:

  • Inkludert hva du kan, ikke bare selskapsnavn og stillingstittel, i «Tittel»-feltet (som er søkbart for andre på LinkedIn)?
  • Lagt inn jobb-mailen din som kontaktinformasjon?
  • Skrevet en «Om»-tekst som ikke bare ramser opp CVen din, men forteller andre hva du kan hjelpe dem med?
  • Valgt ut noen saker du ønsker å vise frem til besøkende på siden din («Profilerte/Utvalg»)?
  • Passet på at de tre viktigste ferdighetene dine ligger øverst på ferdighetslista?
  • Fått noen til å skrive en hyggelig anbefaling til deg?
  • Vært en aktiv kommunikator og ført digitale samtaler med personer i nettverket ditt, enten på chat eller i kommentarfelt?

 

Alle disse punktene er skjulte diamanter når det gjelder søkemotoroptimalisering og profil-score hos LinkedIn. Enda bedre; Det er så fort gjort å fikse på det!

Slik sjekker du status på LinkedIn-profilen din:

 

Vil du lære mer om markedsføring på LinkedIn? Ta kontakt med karoline@gp.no for en prat!