Top
GP Marked / Uncategorized @no  / Hva koster digital markedsføring?
illustrasjonsfoto for investering i markedsføring

Hva koster digital markedsføring?

Når du driver bedrift så vil alltid det samme spørsmålet dukke opp; burde du egentlig bruke midler på markedsføring? (svaret på dette er som regel JA).

Markedsføring er arbeidet som blir gjort for at bedriften skal synes, og for at kundene skal finne frem til den. Markedsføring henger direkte sammen med salg.

Det finnes uendelige måter å markedsføre på, og dermed også uendelig mange svar på spørsmålet; Hva koster digital markedsføring?

La oss se på et par faktorer:

 

Budsjett

For å vite hva markedsføring KAN koste, er du nødt til å se på budsjett. Hvor mye har du å sette av til synlighet for bedriften? Her snakker vi kostnader på arbeidstimer, kursing, annonsekroner, grafisk utforming, bestilling av reklameartikler, research, analyse, lisenser på digitale programmer osv. Lista er lang og de harde fakta er at jo flere penger du har, jo lettere er det å gjøre bedriften synlig på digitale flater.

Men frykt ikke! Det finnes flere grep du kan gjøre for å oppnå effektiv markedsføring, og som vil gi resultater uavhengig av budsjett. Trikset er å finne et nivå av markedsaktivitet som bedriften klarer å opprettholde over tid.  Det bør også vurderes om det er mest lønnsomt å skaffe alle ressurser og gjøre arbeidet selv, eller å hyre inn en person som besitter kunnskapen og verktøyene – men kanskje har en litt høyere timespris.

 

Aktiviteter

Som nevnt, vil det være alfa og omega å legge seg på et aktivitetsnivå av markedsføringen som er mulig å opprettholde over tid. Selv om omfanget/hyppigheten av aktivitetene vil variere fra bedrift til bedrift, er følgende (i tilfeldig rekkefølge) de topp mest effektive digitale markedsaktivitetene:

 

visualisering av artikler/blogginnlegg

Bedriftsblogging/artikler

Dette kan inkludere kostnader for å produsere blogginnlegg, videoer, infografikk, og annet innhold. Prisene kan variere fra noen få tusen kroner per innholdsstykke til 20.000 kroner eller mer, avhengig av kvalitet og kompleksitet.

 

Nyhetsbrev

Kostnaden kan inkludere både programvare (f.eks., Mailchimp, HubSpot) som kan variere fra noen hundre til flere tusen kroner per måned, samt kostnader for å lage og sende e-poster, som kan variere etter omfanget.

 

Sosiale medier

Å skape eget innhold på sosiale medier behøver ikke nødvendigvis å koste mye penger, men du må sette av tid til å lage kvalitetsinnhold som gir verdi til kunden. Og husk; vær konsekvent i publiseringen din!

 

visualisering av annonsering på sosiale medier

Digital annonsering (på sosiale medier og søkemotorer som Google)

Kostnaden per klikk (CPC) kan variere fra noen få kroner til flere hundre kroner per klikk, avhengig av konkurransen for søkeordene. Budsjettet kan tilpasses, men en typisk mindre bedrift kan bruke alt fra 2.000 til 50.000 kroner per måned.

 

Søkemotoroptimalisering av nettsider og nettbutikk

SEO-tjenester kan koste alt fra 2.000 til 30.000 kroner per måned, avhengig av leverandør og omfanget av arbeidet. Dette inkluderer optimalisering av nettsted, innholdsproduksjon, og teknisk SEO.

 

Om du velger å publisere en eller fem artikler i uka, sende ut nyhetsbrev hver dag eller hver måned eller bruke 200 eller 20.000 kroner på annonsering: Vær alltid sikker på å ha en hensikt, og en innsikt. Det betyr at alle aktiviteter burde bidra mot å nå et satt mål, og utføres på en måte som er valgt på bakgrunn av hva du vet om målgruppa di.

 

Trenger du hjelp til å synliggjøre din bedrift? 

ROI

ROI (return on investment), altså hva du får igjen – eller forventer å få igjen – for å drive markedsføring, vil ha mye å si for hva markedsføringen vil kunne koste bedriften din.

Det er ikke alltid resultatet av markedsføringen viser seg med det samme, selv om vi gjerne skulle ønske det. Som regel bruker potensielle kjøpere dagevis, kanskje til og med uker og måneder (avhengig av hva og til hvor høy pris bedriften selger), på å bestemme seg for et kjøp, og må eksponeres for reklame for produkter og tjenester både ofte og lenge før markedsføringen oppnår ønsket effekt.

Klarer du å se på markedsføringen som en investering, vil du også se at kundene som kommer inn på grunn av synlighet og omdømmebygging gjerne legger igjen langt flere kroner  enn totalsummen av markedsføringsaktivitetene. Slik blir det også lettere å prioritere bruk av penger på markedsføring også i perioder hvor det går litt trått på andre fronter.

 

Så dra opp ermene og start arbeidet med å gjøre din bedrift synlig! 🚀