Top
GP Marked / Blogg  / Hva koster digital markedsføring?
illustrasjonsfoto for investering i markedsføring

Hva koster digital markedsføring?

To markedsføre or not to markedsføre – Dét er intet mer enn et retorisk spørsmål når en driver bedrift.

Markedsføring er arbeidet som blir gjort for at bedriften skal synes, og for at kundene skal finne frem til den. Markedsføring henger direkte sammen med salg.

Det finnes uendelige måter å markedsføre på, og dermed også uendelig mange svar på spørsmålet; Hva koster digital markedsføring?

Nederst på denne siden vil du finne en estimatkalkulator. Ved utfyllelse av denne, vil du få et prisestimat på dine valgte markedsaktiviteter direkte i innboksen din. Men først, hva er det som bestemmer totalsummen av digitalt markedsføringsarbeid? La oss se på et par faktorer:

Budsjett

For å vite hva markedsføring KAN koste, er en nødt til å se på budsjett. Hvor mye har du å sette av til synlighet for bedriften? Her snakker vi kostnader på arbeidstimer, kursing, annonsekroner, grafisk utforming, bestilling av reklameartikler, research, analyse, lisenser på digitale programmer osv. Lista er lang og de harde fakta er at jo flere penger du har, jo lettere er det å gjøre bedriften synlig på digitale flater.

Men frykt ikke! Det finnes flere grep du kan gjøre for å oppnå effektiv markedsføring, og som vil gi resultater uavhengig av budsjett. Trikset er å finne et nivå av markedsaktivitet som bedriften klarer å opprettholde over tid.  Det bør også vurderes om det er mest lønnsomt å skaffe alle ressurser og gjøre arbeidet selv, eller å hyre inn en person som besitter kunnskapen og verktøyene – men kanskje har en litt høyere timespris.

Aktiviteter

Som nevnt, vil det være alfa og omega å legge seg på et aktivitetsnivå av markedsføringen som er mulig å opprettholde over tid. Selv om omfanget/hyppigheten av aktivitetene vil variere fra bedrift til bedrift, er følgende (i tilfeldig rekkefølge) de topp mest effektive digitale markedsaktivitetene:

  • Bedriftsblogging
  • Nyhetsbrev
  • Sosiale medier
  • Digital annonsering (på sosiale medier og søkemotorer som Google)
  • Søkemotoroptimalisering av nettsider og nettbutikk

Om du velger å publisere ett eller fem blogginnlegg i uka, sende ut nyhetsbrev hver dag eller hver måned eller bruke 200 eller 20.000 kroner på annonsering: Vær alltid sikker på å ha en hensikt, og en innsikt.

Det betyr at alle aktiviteter burde bidra mot å nå et satt mål, og utføres på en måte som er valgt på bakgrunn av hva du vet om målgruppa di.

ROI

ROI (return on investment), altså hva du får igjen – eller forventer å få igjen – for å drive markedsføring, vil ha mye å si for hva markedsføringen vil kunne koste bedriften din.

Det er ikke alltid resultatet av markedsføringen viser seg med det samme, selv om vi gjerne skulle ønske det. Som regel bruker potensielle kjøpere dagevis, kanskje til og med uker og måneder (avhengig av hva og til hvor høy pris bedriften selger), på å bestemme seg for et kjøp, og må eksponeres for reklame for produkter og tjenester både ofte og lenge før markedsføringen oppnår ønsket effekt.

Klarer en å se på markedsføringen som en investering, vil en også se at kundene som kommer inn på grunn av synlighet og omdømmebygging gjerne legger igjen langt flere kroner og øre enn totalsummen av markedsføringsaktivitetene. Slik blir det også lettere å prioritere bruk av penger på markedsføring også i perioder hvor det går litt trått på andre fronter.

 

Lurer du nå på hvilke summer du kan forvente å spytte inn i effektiv markedsføring av bedriften din fremover? La oss fylle ut estimatkalkulatoren!

ESTIMATKALKULATOR
Hva koster det å hyre inn en digital markedsfører?

Kryss av i boksene tilhørende markedsaktivitetene du er interessert i å høre mer om. Et par minutter etter at du har sendt av gårde skjemaet, vil du få en e-post med prisestimater og informasjon om de tjenestene du interesserer deg for.