Top
GP Marked / Blogg  / Hvordan starte en Instagram-konto fra scratch

Hvordan starte en Instagram-konto fra scratch

Vi har nå levd så lenge i den digitale verden at ting vi gjorde på nett for å profilere oss selv til å begynne med, tvilsomt er hundre prosent gjeldende lenger. Å starte med blanke ark kan virke fristende fra tid til annen. 

Instagram er en av få sosiale medieplattformer som har klart å holde rimelig godt på både yngre og eldre brukere gjennom tidene. Fordelene her er mange, og mulighetene enda flere.  

Enten du har kjennskap til bruk av Instagram fra før og bare vil begynne på nytt, eller aldri har vært i nærheten av plattformen før i dag – Her er en rask guide til hvordan du starter en Instagram-konto helt fra bunnen av: 

 

1. Finn din nisje. 

Å velge deg en nisje, betyr å bestemme deg for hva du ønsker å fremstå som spesialist i.
Som bedrift på Instagram, skal du presentere spesifikk informasjon om det folk lurer på angående dine produkter og tjenester.  

For eksempel: Hvis noen finner kontoen din og blir overbegeistret over dine fantastiske reels med oppskrifter på hjemmelaget husmannskost, vil de ønske å finne samme type innhold neste gang de besøker profilen din. Møter de da tre poster om sushi og syv stories fra fotturer i Himalaya, vi de ikke bare bli meget forvirret – De vil også med stor sannsynlighet tenke at dette ikke er en konto som hjelper dem videre på veien mot å lage god lapskaus og deilige kjøttkaker.  

Overfører du dette til din bedrift, vil du raskt kunne finne din nisje.  

Frisører selger hårpleie, restauranter selger matopplevelser og blomsterforhandlere selger blomster. Utover dét, må de alle mer enn gjerne markedsføre produktene sine forkledd som blant annet muligheter, resultater og følelser.

 

2. Sett opp kontoen din med et enkelt brukernavn. 

Ikke noe hokus pokus med dette punktet. Det er lettere å huske @Lindas_bilverksted enn @L1nd@977_bil2022, ikke sant?

 

3. Optimaliser profilen din med et iøynefallende profilbilde og fyll din bio og dine captions med søkbare nøkkelord. 

På fagspråket heter dette SEO; Søkemotoroptimalisering. Instagram er en plattform skapt for, og styrt av, innhold. Målet til plattformen, er å hele tiden vise så mye relevant innhold som mulig til sine brukere. 

Veldig enkelt forklart, betyr det at Instagram enten fremmer innhold du søker på, eller innhold likt det du tidligere har vist interesse i. Du har garantert opplevd det: Etter en altfor sen kveld med reel på reel av glade hunder som gjenforenes med de tårevåte eierne sine, hva er det som møter deg på Instagram morgenen etter? Ja, nettopp.  

For å være sikker på at målgruppa di finner deg, gjelder det altså å poste relevant innhold slik at kontoen din kommer opp som alternativ til tidligere vist interesse hos brukeren, samt å gjøre kontoen din søkbar ved å fylle den med ord og uttrykk du tror målgruppa di vil bruke når de leter etter innhold

 

4. Post minst 9 feed-poster 

Det er tre umiddelbare fordeler ved å publisere ni bilder på rappen: 

  1. Du fremstår for Instagram som veldig aktiv, og blir belønnet med synlighet
  2. Du får muligheten til å virkelig vise hva det er du holder på med og kan lokke til deg følgere allerede fra start
  3. Du får kanskje en klarere forståelse av hva din nisje er og hvordan du ønsker å bygge den videre

 

5. Annonser den nye Instagram-profilen på dine allerede eksisterende kontoer. 

Eksisterende nettverk er gull verdt. Forhåpentligvis vil mange av dine første følgere på den nye Instagram-kontoen komme herfra. Algoritmene til Instagram vil deretter sørge for at flere av dine følgeres følgere får kontoen din opp som “forslag til kontoer å følge”.  

Slik baller det på seg, og plutselig sitter du der med en god gjeng engasjerte mennesker å poste innhold til. 

 

6. Følg 10×2-strategien rundt engasjement:

  1. Finn 10 gode Instagram-kontoer som matcher din nisje. De bør ha aktive følgere (mange likes og kommentarer) og publisere innhold jevnlig (minst én gang om dagen).
  2. Gjør det samme med hashtags: Følg 10 hashtags du vil assosieres med. Disse bør være en miks av populære og mindre populære ord.
  3. Legg igjen to typer engasjement (likes, kommentarer, lagring eller deling av innhold, eller direktemeldinger) per konto og hashtag.
  4. Gjenta prosessen daglig, gjerne flere ganger om dagen.

7. Post minst to reels hver dag. 

Dette er aktivitet og innholdsproduksjon Instagram belønner deg for. To reels om dagen høres kanskje mye ut, og mange vil være engstelige for om ikke følgerne deres vil synes at det er “litt slitsomt”.  

Instagram selv, anbefaler at en poster minst 5-7 reels hver uke.

Statistisk sett; Jo oftere, desto bedre. Poster du 3 reels per uke, tilsvarer det 12 reels i måneden. Er du heldig, vil 15 prosent av disse få stort engasjement (også bedre kjent som “gå viralt”). Det er ca. to av dine 12 reels. Får disse til sammen 100.000 visninger, vil om lag 0.3 prosent av publikummet ende opp som følgere. Det vil si 600 nye følgere i måneden, ved å poste 3 reels hver dag.  

 

Vil du vite mer om digital markedsføring og bedriftsoptimalisering? Følg @gp.gruppen på Instagram!

 

 

 

ORDLISTE INSTAGRAM

Reel:
Reels er en funksjon i Instagram som lar deg opprette korte videoer på 15 sekunder. Reels er korte, underholdende videoer hvor du kan uttrykke kreativiteten din og blåse liv i merkevaren din.

Feed:
Når du går inn på Instagram-brukeren til en person eller et selskap, er feeden (samlingen av bilder og videoer) det første du vil se. Her får du en oversikt over alt som er blitt lagt ut, presentert kronologisk i ruter.

Story:
Instagram Stories lar deg poste bilder og videoer som er synlige i 24 timer for de som klikker seg inn på den. Innholdet blir ikke liggende på profilen din etterpå, med mindre du lagrer det i funksjonen «hightlights».

Bio:
Bio er enkelt og greit forkortelsen for biografi. Det er teksten du skriver om deg selv, og som vises øverst på profilen din.

Caption:
På godt norsk kan dette kalles en beskrivelse. En caption er teksten en legger under et bilde eller en video som publiseres, gjerne med hashtags.