Til dekket bord i 10 år
I 10 år har Norsk Gjenvinning-konsernet kjøpt markedstjenester fra teamet som utgjør GP Marked. Blant tjenestene de benytter seg av, utgjør messer, events, idé- og konseptutvikling samt samt grafisk design den største delen.
Hvordan har det seg at et gigantisk konsern som Norsk Gjenvinning stoler fullt og helt på et lite selskap i Halden når det gjelder som mest?
– Jeg er veldig bortskjemt. Som regel kommer jeg fem til ti minutter før messa starter, og når den er ferdig så går jeg hjem. Jeg ser at mange av mine bransjekollegaer bruker mye tid på planlegging og rigging, som jeg slipper fordi jeg har flinke folk som tar seg av den delen – Og jeg vet at det blir bra hver gang.
Morten Frøid er markedssjef i Norsk Gjenvinning AS. Han forteller en historie om relasjonsbaserte markedsføringstilbud som gjennom årenes løp har utviklet seg til gode og velfungerende samarbeidsformer basert på tillit, kreativitet og inkludering.
Uunnværlige samarbeidspartnere
NG-konsernet består av mye mer enn bare Norsk Gjenvinning. Øyunn og Håvard i GP Marked har hatt en viktig rolle som støttespillere og kreative bidragsytere i visuelle brandingprosesser av intet mindre enn et 30-talls nye selskaper og varemerker tilhørende konsernet.
Ved å levere tjenester av høy kvalitet hver eneste gang, har markedsbyrået posisjonert seg som ikke bare et uunnværlig byrå å samarbeide med, men også som en slags forlengelse av NG sine egne ansatte.
Morten tar gjerne med seg Øyunn for å presentere budskap, eller i møter med ledelsen – Det kan være godt å ha med seg noen som tør å mene noe, i situasjoner hvor videre arbeid kan ha mange alternative retninger.
Hva gjelder Håvard og det grafiske, er Morten svært fornøyd med at et par-tre linjer på mail har en tendens til å komme tilbake som et produkt i akkurat den stilen og det formatet han så for seg.
Han drar også frem at andre grunner til at det har fungert så godt med GP Marked er kontinuiteten i samarbeidet, samt den selvstendige og rådgivende rollen byrået evner å ta på seg.
– Selv om vi holder til i Oslo, har vi flere leverandører i Østfoldområdet. Mange av byråene i Oslo har en utfordring med stor utskiftning i personale. Vi møter lite kontinuitet med tanke på folkene som jobber der; De rekker ikke å bli godt nok kjent med oss. En forutsetning for meg når jeg skal delegere vekk oppgaver som f.eks. messer eller idéarbeid rundt nye prosjekter, er at jeg har noen som kjenner meg og mine «hva og hvordan». Et slikt samarbeid får man gjennom langt samarbeid og de rette kvalitetene og ressursene, sier Morten.
Kreativitet og kvalitet i arbeidet
I GP Marked har han og Norsk Gjenvinning AS funnet en sparrepartner som ikke tar seg betalt for svar på hvert minste spørsmål, som både strekker seg og gjerne også reiser langt for å hjelpe til med gjennomføring av arrangementer – Og som til og med sender inn egne familiemedlemmer for å lande prosjektene ved behov.
– Jeg blir ofte overrasket over kreativiteten til Øyunn og Håvard i GP. De overgår forventingene våre og forstår noen ganger bedre enn oss selv hva vi er ute etter. Både når det gjelder utforming av logoer og av stands. For rundt fire år siden, vant vi prisen for «beste stand» i Tromsø. Den hadde vi på forhånd sagt at vi skulle vinne og vi tenkte veldig annerledes der. Det var dette året den buede standen vår ble designet.
Vi har blitt utfordret til å tenke veldig annerledes på messer og events i samarbeid med Øyunn og Håvard. På slike tilstelninger er det ofte mange store aktører, kommuner og så videre. Vi fra NG har aldri med oss produkter, brosjyrer eller lignende, men fokuserer fullt og helt på å lage et sted det er ålreit å være. Vi prøver heller å sjarmere med shuffleboard, kaffemaskiner og nypresset appelsinjuice. Det har vist seg å fungere veldig bra, forteller Morten.
Året etter valgte NG å tone standen sin litt ned, mens GP Marked vant publikumsprisen for et annet selskap.
Et byrå som leder an i markedsføringen
Når Morten går inn i møter med GP Marked, ligger det alltid en visualisering klar til ham. Det sparer tid i beslutningsprosesser og er også kostnadseffektivt.
– Øyunn og Håvard utfyller hverandre og jobber raskt. Sammen har vi kreative økter et par-tre ganger i året, hvor de setter meg på sporet av ting vi bør få til. De er veldig gode på å presentere og lager gode fortellinger for å illustrere hva de har tenkt når de lager ting. Vi bruker ikke lang tid på å ta avgjørelser og tid og penger forsvinner ikke bort i prosjektstyring. Dette i kombinasjon med at de er utrolig hyggelige og behagelige mennesker å jobbe sammen med, gjør at et lite byrå som GP Marked posisjonerer seg som førstevalget hva angår innleid arbeid med messer og events hos Norsk Gjenvinning AS.
GP Marked takker for et godt og langt samarbeid, og gleder seg til å bistå Norsk Gjenvinning AS med markedsføringen også i årene som kommer.