Slik kommer du i gang med innholdsmarkedsføringen
Visste du at den gjennomsnittlige mannen eller kvinnen i gata bruker hele 79 dager på å lete etter informasjon på nettet før de gjør seg opp en endelig mening og tar en beslutning rundt noe de mener er viktig?
Satt sammen med det faktum at rundt halvparten av aller personer du prøver å selge til eller overbevise, ikke er passende prospekter for produktet eller tjenesten du tilbyr, sier det seg selv at en ikke kan produsere innhold på måfå for å få resultatene en ønsker.
Gjort riktig, vil innholdsmarkedsføring kunne generere opp mot 67 prosent flere relevante leads og senke snittkostnaden per lead med 80 prosent.
Om ikke dette overbeviser ledelsen om å satse på denne markedsføringsmetoden, så vet ikke vi. Så, når du først har fått klarsignal til å starte med innholdsmarkedsføring, hvordan gjør du det?
Her har vi samlet våre 4 beste tips for å komme i gang med en effektiv innholdsmarkedsføring:
1. Definer hvem du skriver for
Å vite hvem du skriver for, er alfa og omega for å lykkes med innholdsmarkedsføring. Men for å definere hvem du skriver for, må du først vite hva du ønsker å ha som budskap.
De fleste bedrifter, organisasjoner og selskaper har gjerne flere enn ett hovedbudskap de vil fremme via markedsføring. Dersom du skal i gang med å lage innhold, må du først bestemme deg for hvilke tjenester eller produkter du vil fokusere på. Det er selvsagt både mulig og fornuftig å markedsføre alt bedriften har å tilby – men ikke samtidig!
Når du har valgt deg et fokusområde, må du sette deg inn i hvilket problem valgte produkt eller tjeneste løser.
Her gjelder det imidlertid å holde tunga rett i munnen, for det er også viktig å skille mellom problemer og symptomer. Selger du for eksempel ergonomiske kontorstoler, vil problemet til målpersonen din kanskje være dårlige sittestillinger i arbeidsdagen. Symptomet, derimot, vil være vond rygg, stiv nakke eller anspente skuldre.
Folk begynner som regel å lete etter en løsning basert på symptomene de opplever, og ikke fordi de intuitivt vet hvilket problem som forårsaker symptomet.
Etter at fokusområde, symptomer og løsninger på underliggende problemer er bestemt, er det på tide å finne ut litt mer om personene du skriver for.
Det kan være lurt å tenke over følgende:
- Hvordan setter de ord på problemet de opplever?
- Hvordan liker de å bli snakket til?
- Hvor gamle er de?
- Hvor bor de?
- Velger de ofte pris over kvalitet, eller omvendt?
- Hva skal til for å overbevise dem om at din løsning er den beste?
- Hvilke andre kilder går de til for informasjon?
2. Planlegg innholdet
Når du har gjort deg opp en idé om hvem du skriver for, er det på tide å legge en plan. Planlegg innholdet etter hvor i kjøpstrakten det hører til, og sett opp arbeidstitler til hver del av kjøpstrakten, basert på hva du tror de kommer til å lure på. Pass på at innholdet alltid besvarer et spørsmål, løser en utfordring eller på annen måte er til nytte for mottakeren.
Et eksempel for markedsføringsinnhold tilhørende kontorstoler, vil kunne se ut som noe lignende dette:
Toppen av kjøpstrakten:
«De tre vanligste grunnene til at du har vondt i ryggen når du jobber på kontor»
Midten av kjøpstrakten:
«Slik velger du riktig kontorstol»
Bunnen av kjøpstrakten:
«Derfor bør du kjøpe kontorstol fra en lokal forhandler»
Alle artikler eller blogginnlegg bør inneholde en CTA; En oppfordring til å foreta seg noe, helst ved å legge igjen kontaktinformasjonen sin. De kan for eksempel få tilbud om å laste ned noe, delta i en konkurranse, gjennomføre en quiz eller spørreundersøkelse, eller å ta kontakt med bedriften.
Hver arbeidstittel bør ha en tilhørende fagperson, som på forhånd har sagt seg villig til å bidra med informasjon og korrekturlesning. Titlene bør også settes inn i en publiseringskalender, slik at du har deadlines å jobbe mot. Slik blir arbeidet med innholdsmarkedsføring gjort så oversiktlig og effektiv som mulig.
3. Møt potensielle kunder på rett sted, til rett tid
Denne delen krever litt øvelse. Her handler det om å gjøre innholdet ditt synlig for mottakeren, på det plattformer og tidspunkter mottakeren mest trolig vil finne det.
Dagens markedsførere må i aller største grad ta hensyn til hvilke sosiale medieplattformer deres potensielle kunder benytter seg av. Er det Facebook, eller er det SnapChat? Kanskje annonsering på nettavisene er veien å gå, eller er opplæringsvideoer på YouTube å foretrekke?
Vær forsiktig med å forutbestemme hvilke plattformer som fungerer best for din markedsføring. Det er ikke sikkert kundene dine bare bruker Facebook, selv om sjefen din gjør det.
Muligens henger effekten av plattformvalg sammen med alder på de potensielle kundene, tid på døgnet eller type utforming og budskap i markedsføringsmaterialet. Det kan være lurt å teste litt forskjellig. Dette bringer oss videre til vårt neste, siste og kanskje viktigste tips:
4. Mål, optimaliser og følg opp
På samme måte som punktet ovenfor, krever dette en del prøving og feiling. Etter hvert som du kan begynne å lese resultater av innholdsmarkedsføringen, vil du også få oversikt over hva som fungerer godt og hva som fungerer mindre godt.
Når du måler effekt, kan du også optimalisere. Det kan være større endringer som for eksempel vinkling i innholdet, justering av målgruppe eller bytte av plattformer for promotering, men det kan også være små ting som å bytte farge på en nedlastningsknapp, skrive om tittel eller endre tidspunkt for utsendelse.
Når du gjør endringer innenfor innholdsmarkedsføring, kan det være lurt å AB-teste. På denne måten vil du finne ut om endringene har noen effekt, og i så tilfelle hva det var som gjorde størst utslag. Slik kan du også finne ut hva som gir best ROI for markedsføringen.
Usikker på hva alle disse begrepene betyr?
Last ned vårt crash-course i markedsføringsspråket og finn det ut!