Top
GP Marked / Blogg  / 3 tips til effektiv e-postmarkedsføring
Illustrasjonsfoto: e-postmarkedsføring

3 tips til effektiv e-postmarkedsføring

Med sin ROI (return on investment) på nærmere 36 kroner per krone du bruker, er markedsføring via e-post mer kostnadseffektiv enn på noen annen kanal. Ikke bare er det kostnadseffektivt, det er også svært tidsbesparende. Å skrive en e-post tar betraktelig mye mindre tid enn å bygge opp en kampanje med spesialtilpassede budskap per plattform, grafiske elementer og gjerne godkjenning fra flere ledd, fordelt over enda flere korrektur-runder, i organisasjonen før publisering.

Samtidig vet vi at en gjennomsnittlig ansatt sletter mer enn 48 prosent av mailen de får, hver eneste dag. Og det tar dem kun fem minutter! Hva skal til for å gjøre e-postmarkedsføringen så effektiv som mulig? Her er 3 tips for å få fart på salget i innboksen:

 

1. Rens mottakerlista

Det begynner å bli en stund siden 2018. For deg som er ny i «gamet» eller ikke helt har fulgt med i timen, er 2018 et år de fleste markedsførere ser tilbake på med klump i magen; Det var da de nye lovene for personvern (blant markedsførere bedre kjent som GDPR) trådte i kraft, og mange har fremdeles en lang vei å gå før de med hånden på hjertet bedriver GDPR-kompatibel markedsaktivitet.

I ekstremt korte trekk, sier GDPR-reglene at du verken kan lagre eller bruke personopplysninger i markedsføringsøyemed uten samtykke.
De fleste bedrifter sitter på lange lister av e-postadresser satt sammen av tidligere, eksisterende og potensielle kunder, bekjente i nettverket, som IKKE ER LOV Å BRUKE!

Når du får filtrert vekk de mottakerne som verken er lov å bruke eller har interesse av informasjonen du sender ut, sitter du igjen med ei liste som kommer til å respondere på innholdet du sender ut i en helt annen grad enn før.

 

2. Få hjelp av algoritmen

I forlengelsen av den rensede e-postlista, vi du også oppleve langt færre bounces (at e-posten din ikke blir levert til mottaker pga. f.eks. feil e-postadresse, spam-filtre eller annet) og avmeldinger. Dette er godt nytt når du skal jobbe med algoritme. I markeds-sammenheng bruker vi algoritme for å forstå hvordan vi skal gjennomføre en oppgave på den måte som gjør oss mest synlige på digitale flater – Hvilke regler hvert program har satt som forutsetninger for at innholdet vårt skal godkjennes som «godt nok» for andre brukere.

I e-postmarkedsføring er det en god miks av forutbestemte tekniske faktorer og kommunikasjonsmessige elementer som spiller inn på om folk legger merke til det du sender ut.

For e-post gjelder blant annet:

  • Lav bounce rate
  • Tidspunkt for utsendelse
  • Bruk av ord i emnefelt og forhåndsvisnings-felt
  • Gjennomsnittlig åpningsrate per innboks (her spiller bruk av ord og innhold inn: Finner mottakeren innholdet ditt uinteressant over lengre tid, vil e-postene dine havne utenfor fokus-mappene i innboksen deres)

Resultatene vil avhenge av både innhold, mottakergruppe og verktøyet du bruker for e-postutsendelse. Her gjelder det å teste seg fram og kontinuiterlig videreutvikle seg.

 

3. Gjør leseropplevelsen interaktiv

Kanskje ikke helt i ordets rette forstand – Men pass på at mottakerne får opptil flere muligheter til å utføre handling når de mottar e-post, fag- eller nyhetsbrev (kjært barn har mange mange navn) av deg. Være seg å melde seg på kurs, svare på en spørreundersøkelse, se en film eller fylle ut et kontaktskjema.

Svært få e-postleverandører tilbyr disse alternativene integrert i e-posten, så her gjelder det å linke i vei! Bruk hjemmesiden din for hva den er verdt.

 

Lurer du på hvordan du setter opp et godt nyhetsbrev eller hvilket verktøy du bør velge for utsendelse? 
Fyll inn skjemaet på kontaktsidene våre, eller send en e-post direkte til vår markedsfører karoline@gp.no.