Top
GP Marked / Tjenester  / Nettbutikk / Salg til bedrifter (B2B)

Salg til bedrifter (B2B)

Bedriftskunder B2B

To bedrifter som inngår en avtale. Grafikk

For at dine kunder skal oppfatte deg som en leverandør med fokus på kundeservice og tilgjengelighet, anbefales det å tilby bedriftskunder en digital bestilling og kjøpsplattform som effektiviserer, gir nøyaktig og gjennomarbeidet informasjon om produktet eller tjenesten, strømlinjeformet logistikk gjennom hele kjøpsreisen i henhold til hvordan man ønsker at prosessene skal være. Dette vil også gjøre at både du som leverandør og dine kunder vil oppfatte dette som vesentlig kostnadsreduserende og som høyner den totale kvaliteten. Dette øker salget og vil kunne frigjøre tid til arbeid som tilfører kundene merverdi.

Effektivt salg og digital markedsførings plattform

Denne plattformen er utrolig effektiv sett i relasjon til det å gi til enhver tid oppdatert produktinformasjon basert på tekst, bilder eller video. Det samme gjelder eksempelvis monterings-/installasjonsveiledninger i form av tekst eller video. Det å kunne synliggjøre kundeanmeldelser er også et lite moment i en del av mange muligheter, samt riktig ajourført pris på riktig produkt og tjeneste.

Våre kunder har forskjellige behov fra det å kunne se relaterte produkter, tilbehør, produkter bestående av flere underprodukter distribuert som en pakkeløsning (phantom objects/bundled products), se hva andre har kjøpt, rabattsystemer basert på kundeforhold som eksempelvis forhandler og andre. Lage fokusprodukter og kampanjer med kupongkoder samt andre salgsfremmende insentiver. Det å levere kundene produktene i henhold til gode fraktløsninger hvor både beregning av frakt samt leveransesporing, vil kunne være en del av tilbudet. Muligheten til å ha fleksibilitet med hensyn til betalingsfunksjonen er også veldig fleksibel. Her kan man lage ordregrunnlag hvor selve faktureringen foregår i andre kundereskontro systemer (ERP). Alternativt kan man betale direkte i nettbutikken via valgte betalingsløsninger. Sistnevnte kan være smart løsning, basert på hvilke kundesegment og kategorier man opererer mot (betalingssikkerhet).

Integrasjoner basert på effektive prosesser

I B2B segmentet er det viktig å kunne tilby kvalitetsforbedrende og kostnadsreduserende løsninger. For å få til dette er man avhengig av å kunne foreta integrasjoner spesielt mot ERP systemer og andre samt å ha mulighet for å automatisere forretningsprosessene.

Kunder skal kunne registrere ordre i nettbutikken hvor ordren overføres til bedriftens ordre/lager/kundereskontro system (ERP). Hvis lagersaldo endres i lagersystemet, skal lagerstatus i nettbutikken vise samme status. Integrasjoner kan gjøres på mange felt innen ordrebehandling, varer/vareflyt og varelager, kunder og kundelogistikk, prosjekter, faktura og betalings logistikk.
Når ordren er sendt, vil man kunne spore ordren/leveransen i nettbutikken via eksempelvis Bring, PostNord eller andre fraktleverandører. Les mer om integrasjoner her.

Automatisering

Det å avdekke og effektivisere prosesser er som oftest basert på å kunne finne de like og gjentakende arbeidsprosessene, og automatisere disse. Manuelt arbeid er kostnadskrevende og kan ofte gi kvalitetsreduksjon fordi det danner grunnlag for feilhåndtering. Samtidig gir automatisering en økt mulighet for selvbetjening hvor kvaliteten opprettholdes, eller mange ganger blir bedre. En viktig del i å automatisere er faktisk at den gir mulighet for forbedring fordi det er rutiner som er definerte og tydelige samt gjentakende. Ønsker om endringer eller forbedringer vil da kunne støtte bedriftenes endringer i eventuelle forretningsprosesser eller rutiner. Vi ser frem til å fortsette dialogen rundt dette.

Salg og markedsføring

Ved å ha en nettbutikk, er du tilgjengelig i «skyen» hvor det kanskje finnes mange konkurrenter. Det vil da være uhyre viktig å gjøre seg attraktiv, synlig, troverdig og skape tillit i den daglige kampen for å generere ordre og salg. Måten man eksponerer seg med produkter og tjenester i de forskjellige digitale kanaler er meget viktig hvor mulighetene er mange. Ja, så mange at det faktisk kan være smart å ha dialog med erfarne digitale markedsførere som hjelper deg med å finne best mulige løsninger basert på ditt behov og budsjett. Vi har en egen metode for å på best mulig måte kunne kvalitetssikre dette. La oss ta en prat om dette.

WooCommerce

WoCommerce er verdens mest utbredte nettbutikk hvor over 40% av e-handelsløsningene bruker denne plattformen. Løsningen er en utvidelse av verdens ledende publiseringsverktøy WordPress.
Les mer om WooCommerce her

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.