I et voksende digitalt landskap tok Lindhaugen et strategisk valg om å fornye både merkevare og nettside. Med et ønske om å fremstå som mer relevante og tiltalende for sitt publikum, samarbeidet de med GP Marked og Teodor Tomter for å transformere sitt digitale fotavtrykk.
Prosjektet er en betydningsfull reise gjennom strategisk planlegging, kreativitet og teknologisk implementering, hvor målet var å definere og kommunisere essensen av Lindhaugen på en måte som resonnerer med deres målgrupper.
Kommunikasjonsstrategi
Reisen begynte med en dyptgående workshop om kommunikasjonsstrategi, ledet av prosjektleder Øyunn Gustavsen og daglig leder Siw Grinaker i GP Marked. Målet var å utarbeide en klar og konsis forståelse av hvem Lindhaugen er, hva som gjør dem unike, og hvordan de kan formidle dette gjennom sin digitale tilstedeværelse. Sentrale spørsmål som ble utforsket var:
– Visjon og verdier: Hvem er Lindhaugen, og hva står de for?
– Tjenester: Hva er kjernen i tilbudet deres, og hvordan skiller de seg ut?
– Målgrupper: Hvem er Lindhaugens primære målgrupper, og hvordan ønsker de å kommunisere med disse? Hva leverer vi til hvem?
– Konkurrenter: hvordan posisjonere seg i markedet i forhold til konkurrentene? Hva slags fordeler har Lindhaugen? Hva har konkurrentene som Lindhaugen ikke har og kan være en trussel?
For å svare på disse spørsmålene, ble det utviklet personas som representerer Lindhaugens ideelle kunder og samarbeidspartnere. Dette hjalp teamet med å forstå målgruppens demografiske data, adferdsmønstre, interesser, preferanser, behov, og ikke minst deres utfordringer. Denne forståelsen var avgjørende for å skape en nettstedserfaring som var både engasjerende og relevant.
“Å jobbe med personas og å forstå hvem vi skal snakke med er uhyre viktig når vi skal kommunisere. Veldig ofte ser vi at kunder sliter med å kommunisere hva de faktisk leverer og til hvem. Da er det jo helt nydelig å benytte vår kompetanse på dette området og hjelpe kundene våre med kommunikasjon”, forklarer Siw med stor entusiasme (daglig leder GP Marked).
Viktige strategiske grep:
Hva sier vi til hvilke målgrupper?
Dyrke kjennetegn
Farger og følelse
Etterlatt inntrykk
Innsikt og implementering av ny merkevareprofil
Øyunn Gustavsen, kreativ leder og prosjektansvarlig har jobbet mange år i bransjen med flere store merkevarer. I prosessen med å bygge ny profil for Lindhaugen jobbet hun tett med kunden for å avdekke verdiene. Resultatet ble:
GRUNNFESTET
LØSNINGSORIENTERT
LEVENDE
Gjennom innsiktsfasen identifiserte Øyunn og designer Håvard Flatin viktige elementer som skulle forme det nye digitale uttrykket for Lindhaugen. Det ble klart at en ny logo og profilguide var nødvendig for å gjenspeile selskapets verdier og visjon på en mer treffende måte. Med en frisk fargepalett og et nytt slogan, «Levende landskap på solid grunn», ble Lindhaugens merkevare revitalisert for å formidle en følelse av innovasjon, tillit og bærekraft.
“Vi er veldig fornøyde både med logoprosessen og det ferdige resultatet”, forteller Øyunn.
“Siden Lindhaugen-navnet allerede er godt innarbeidet i markedet, valgte vi å videreføre utformingen av firmanavnet. I tillegg ble det designet et logosymbol basert på L-en i Lindhaugen. To L-er mot hverandre symboliserer landskapsarkitektur (den grønne toppen) og grunnarbeider (den grå grunnen). Videre representerer de to L-ene også selskapet visjon som er Levende landskap. Alt i alt et godt og gjennomarbeidet logokonsept som kan prege selskapet i mange år,” avslutter hun.
Teknologisk transformasjon med Webflow
Et annet spennende aspekt ved prosjektet var beslutningen om å bygge de nye nettsidene på plattformen Webflow. Lindhaugen ble dermed pioneren blant GP Markeds kunder da de gikk for denne moderne og fleksible løsningen for webutvikling. Webflow tilbyr en unik kombinasjon av designfrihet, integrerte SEO-verktøy, og enkel håndtering av innhold, som sammen sørget for en nettside som ikke bare ser bra ut, men også fungerer utmerket på tvers av alle enheter.
Foto og video – en viktig del av merkevarebyggingen
For å maksimere effekten av den nye profileringen, ble det også tatt foto og film av prosjekter på ulike lokasjoner.
“Dette bidrar til å bygge en sterk, gjenkjennelig og engasjerende merkevareidentitet”, forteller fotograf og designer Teodor Tomter. Tomter har vært en nøkkelperson inn i prosjektet som både designer for nettsidene og fotograf.